Fabrika çıkışlı ilk LPG
Türkiye'nin ilk fabrika çıkışlı LPG otomobili Tofaş'tan geldi. Özellikle LPG'li taksilerin küçük kazalarda dahi patlayarak yanmaları sonrası harekete geçen Tofaş, geçen yıl Aygaz ile ortak bir çalışma başlattı. Üretilen ilk fabrika çıkışlı LPG otomobil Albea, italya Fiat tesislerinde test edildi.
20 milyar etiketli
“Kötü bir imaja sahip olan LPG’li araçların hakettiği değere ulaşması için yaklaşık bir yıl önce çalışmalara başladık” diyen Tofaş Marka Müdürü Altan Aytaç, otomobille ilgili şu bilgileri verdi: “Aygaz ile ortak bir çalışma gerçekleştirerek ilk fabrika çıkışlı LPG’li Albea 1.2 16V otomobilimizi 20 bin 200 YTL den satışa sunduk. Şimdi sıra 1.6 litrelik motorun yer aldığı Albea’da. Onu da yıl sonuna doğru saüşa sunmuş olacağız. Şu anda ayda 200 LPG’li Albea üretiyoruz. Genelde taksicilerin rağbet ettiği modeli, özel kullanım için tercih edenler de var.”
Dünyada hemen hemen tüm otomobil üreticilerinin pek çok modelinin fabrika üretimi LPG’li modeli de bulunmakta. Türkiye’de ise otogaz pazarında bulunan LPG’li araçların neredeyse tamamı, sonradan dönüşüm firmalarında LPG kiti takılmış benzinli araçlardan oluşuyor. Fabrika üretimi LPG’li araçların, diğerlerinden en büyük farkı, otogaz sisteminin araç için en uygun sistem olması, otomobilin fabrikada standartlara uygun şekilde üretilmiş olması. Aygaz ve Tofaş’ın ortak projesi olan fabrika üretimi yeni nesil LPG’li Fiat Albea benzinli bir araca oranla yakıt tüketimi açısından yaklaşık yüzde 45 avantaj sağlıyor.
Güç kaybı 4 BG
Çift yakıt sistemli bu araç ile LPG ve benzin kullanılarak bin km hiç durmadan yol katedilebiliyor. Aracın yanma ve çarpma testleri, İtalya’daki Fiat fabrikasında uzman ekiplerce gerçekleştirildi.
Sistemin en önemli özelliği, daha önceki LPG uygulamalarından farklı olarak çok noktadan gaz püskürtmeli sistemin kullanılması. Bu sistem sayesinde motor performansındaki güç kaybı sadece 4 bg.
Yetkisiz dönüşen LPG taksiler bomba gibi patlıyor
Benzin fiyatının durmadan artması LPG’li araçlara olan ilgiyi de beraberinde getirdi. Ancak Türkiye’de fabrika çıkışlı LPG’li otomobil olmadığı için benzinli modeller LPG’ye dönüştürülmeye başlandı. Dönüşüm işlemi daha ucuz olsun diye yetkili serviste yapılmayınca sistem birçok tehlikeyi beraberinde getirdi, birçok LPG’li taksi patlayarak yandı, işte Tofaş, bu patlamalar sonrası LPG’nin bozulan imajını düzeltmek için fabrika çıkışlı LPG araç üretme kararı aldı.